Hopp til innhold
Nyheter - Ny rapport

Langt fram til fem om dagen


Du er her: Forsiden » Nyheter 

Tiltak i skolen som er intensive og foregår over lengre tidsrom kan påvirke barn og unge til å spise mer frukt og grønt. Likevel kan ingen forskning vise at denne gruppen spiser så mye som ”fem om dagen”. Jenter påvirkes lettere enn gutter, og forbruket av frukt øker mer enn forbruket av grønnsaker. (29.11.2004)

Virker tiltak som prøver å påvirke barn og unge til å spise mer frukt og grønnsaker? Vi har lett etter dokumentasjon av hvordan slike tiltak som brukes i skolen eller i lokalsamfunnet virker. Mange av tiltakene som er vurdert, kan vise til at barn påvirkes, men at det er vanskeligere å påvirke ungdom. Forskningen vi fant, viser følgende:

  • Skolebaserte programmer som prøver å fremme sunne kostvaner har en liten, men klar effekt på matvanene til elevene. Både kunnskapsnivå, atferd og mestringsevne blir påvirket.
  • Program med flere tiltak (for eksempel undervisning, elevøvelser, endringer i kantiner), høy intensitet og som foregår over lengre tidsrom, virker best.
  • Ernæringsopplysning alene kan i begrenset grad påvirke barns kostvaner. Ungdoms kostvaner lar seg ikke påvirke i samme grad som hos yngre aldersgrupper.
  • Programmer som involverer elevene aktivt virker bedre enn ”kateterundervisning”.
  • Virkningen av å bruke medelever i undervisning og som rollemodeller er ikke klar.
  • Det er lettere å få jenter til å spise mer frukt og grønnsaker enn å få gutter til å gjøre det.
  • Det er lettere å øke konsumet av frukt enn av grønnsaker.
  • Ingen studier vi fant kan vise til økt forbruk av frukt og grønt opp mot et mål om ”Fem om dagen”. Det vil si at de fleste barn og unge i studiene spiser mindre frukt og grønt enn det som anbefales, også etter at tiltak er iverksatt.
  • Vi fant ikke dokumentasjon der massemediakampanjer og pristiltak er vurdert alene, men komponenter fra massemedia og familiepolitikk er med i enkelte av de inkluderte studiene.


Relaterte personer
Les rapporten

Utskrift